מה זה שרת VPS והאם הוא מתאים לך?

ההתקדמות המואצת של עולם הטכנולוגיה והוזלת רכיבי החומרה (מעבדים, זיכרונות, כוננים קשיחים וכדומה) הפכה את המעבר לשרתים וירטואליים (VPS) משרתים שיתופיים (Shared Hosting) לזמין, כלכלי ונוח הרבה יותר מבעבר.

במאמר זה אסביר מה זה שרת VPS, אלו שירותים ניתן להריץ עליו ומהם היתרונות המרכזיים שלו על פני אחסון בשרת שיתופי (Shared Hosting) או אחסון בשרת ייעודי (Dedicated Hosting).

שרת VPS

מה זה שרת VPS?

שרת VPS (ראשי תיבות של Virtual Private Server) הוא סוג של סביבת עבודה מבוזרת, מבודדת ועצמאית אשר נמצאת על גבי אותו שרת פיזי.

בשביל להבין טוב יותר את המושג VPS, ניתן להקביל זאת למחשב האישי בו כל הכונן הקשיח הוא השרת הפיזי. הכונן הקשיח מחולק למספר תיקיות מצומצם (במקרה שלנו, החשבונות והשרתים הוירטואליים של לקוחות הקצה) אשר נמצאות על גבי אותו כונן קשיח (החומרה של השרת הפיזי).

חשוב לציין כי כל תיקייה בכונן הקשיח מבודדת לחלוטין מכל תיקייה אחרת שנמצאת על אותו כונן – בצורה זו, נוצרת סביבת עבודה מבוזרת, מבודדת ועצמאית לחלוטין!

אלו שירותים ניתן להריץ על שרת VPS?

כיוון שכל שרת וירטואלי (VPS) מתפקד כשרת ייעודי, עצמאי ומבודד מספר השימושים והאפשרויות שהוא פותח למשתמש הקצה הן כיד הדמיון.
לרוב, ניתן להשתמש בשרתי VPS על מנת להריץ את השירותים הבאים:

  • תוכנות מסחר אלקטרוני
  • אתרי אינטרנט, בלוגים ורשתות אתרים
  • אפליקציות
  • שרתי דואר אלקטרוני
  • שירותים מרוחקים לאחסון נתונים או להעברת קבצים (FTP)

באופן כללי, שרת VPS מספק כוח מחשוב, זיכרון ויציבות טובה יותר מאחסון אתרים שיתופי (Shared Hosting) ולכן הוא מהווה פתרון אידיאלי לשירותים הנ"ל אשר דורשים כמות משאבים גדולה, גמישות וסביבת עבודה מבודדת מ"שכנים בעייתיים" שעלולים להימצא על אותו שרת פיזי.

מהם היתרונות של שרת וירטואלי (VPS)?

אירוח על גבי שרת וירטואלי (VPS) מעניק למשתמש הקצה יתרונות רבים במחיר סביר בהשוואה לאחסון על גבי שרת שיתופי (Shared Hosting) או שרת ייעודי (Dedicated Hosting).
ארבעת היתרונות המרכזיים של אירוח על גבי שרת וירטואלי (VPS) הם:

  • הקצאת משאבים גמישה – שרת VPS מאפשר הקצאה גמישה של משאבים (שטח אחסון, זיכרון, מעבדים וכדומה) לכל לקוח קצה אשר ממוקם על גבי השרת הפיזי. אם האפליקציה, האתר או התוכנה שלך דורשת בצורה פתאומית משאבים גדולים יותר כתוצאה מגידול פתאומי בכמות המבקרים (למשל, לאחר פרסום אקראי במגזין או אתר חדשותי נחשב ברשת), ניתן "ללוות" אותם באופן זמני מלקוחות VPS אחרים שנמצאים על גבי אותו שרת פיזי במקום לקרוס לחלוטין כמו בשרתים שיתופיים.
  • גישת ROOT – בדומה לשרתים ייעודיים, שרתיVPS מעניקים למשתמש הקצה גישת Root אשר מאפשרת לבצע שינויים, התאמות ועיצוב מחדש של סביבת העבודה בהתאם לצרכים שלו. שרת VPS מאפשר ליהנות מגישה ל – Root וביצוע התאמות אישיות מבלי לסבול מעלויות גבוהות במיוחד.
  • סקילביליות – שרתיVPS מאפשרים סקילביליות מהירה מבלי להשקיע זמן, משאבים וכוח אדם בהגירה לשרת או ספק אחסון אחר בכל פעם שיש גידול פתאומי בתעבורת הגולשים או המשאבים הנצרכים על ידך.
  • מחיר – שרתי VPS מאפשרים למשתמש הקצה להעריך את כמות המשאבים הנחוצים לו מבלי להתחייב לשרת ייעודי (Dedicated Hosting) יקר. לעיתים קרובות, ההפרש במחיר החודשי בין שרת VPS לשרת ייעודי יכול לעמוד על פי 3-10 בהתאם לספק האחסון.

לסיכום, שרת וירטואלי (VPS) מעניק למשתמשים בו סביבת עבודה מבוזרת, ביצועים וסקילביליות מיידית במחירים נוחים הרבה יותר משרתים ייעודיים (Dedicated Hosting).

המאמר נכתב על ידי צחי בנגיאת מנכ"ל חברת הוסט סנטר אשר מציעה אחסון מתקדם על גבי שרתי VPS בענן לבעלי אפליקציות, חנויות ותוכנות SaaS.