האם כדאי לקנות דומיין בעברית מלאה בסיומת .קום (דומיין.קום)?

בשנים האחרונות, לאור מצוקת שמות הדומיין העולמית, ארגון התקינה הבינלאומי ICANN, פתח במהלך ליצירת אינספור סיומות דומיין חדשות וביניהן גם סיומת דומיין בעברית (Full IDN).

במאמר זה אסקור מהו דומיין בעברית מלאה (Full IDN) ואציג את היתרונות העיקריים שלו לעומת דומיינים מסוג Hybrid IDN שהיו נפוצים עד היום או דומיינים ישנים יותר מסוג TLD או ccTLD.

מהו דומיין בעברית (Full IDN)?

החל מנובמבר 2018, חברת Verisign מאפשרת לחברות, ארגונים ואנשים פרטיים לרכוש דומיינים בעברית בסיומת .קום (Full IDN) בסגנון דומיין.קום או מוניות.קום ולא דומיין בעברית חלקית (ccTLD) בסגנון דומיין.com או דומיין.co.il אשר סרבל את תהליך ההקלדה למשתמש הקצה ואף גרם לטעויות עקב היפוך כיוון הכתיבה.

נכון לינואר 2019, נרשמו יותר מ – 3,500 דומיינים שונים עם סיומת קום (xn--9dbq2a), כאשר הצפי הוא להגיע לאחוז חדירה אשר דומה למדינות אחרות בעולם אשר משתמשות באותיות שאינן באנגלית, כמו רוסיה עם כמליון שמות דומיין רשומים בסיומת קירילית או סין עם יותר ממיליון דומיינים שנרשמו בשפה הסינית כבר בשנת 2017.

מהן היתרונות בשימוש בדומיין בעברית (דומיין.קום)?

דומיין בעברית (Full IDN) מעניק למשתמשים בו מספר יתרונות על פני הדומיינים הקיימים:

  • מיתוג – דומיין בעברית (Full IDN) הוא הרבה יותר קל למיתוג באמצעות פרסום אקטיבי מאשר כל דומיין אחר. דומיין בעברית (.קום) הוא אידיאלי לפרסום על גבי פלאיירים, כרטיסי ביקור או כל פלטפורמה פרסומית אחרת. מפרסמים אשר משתמשים במדיה המסורתית (רדיו/טלוויזיה) ומפנים את הצופים לקבלת פרטים נוספים בגוגל, דומיין בעברית מלאה יכול לקצר את התהליך ולהוביל יותר צופים לאתר האינטרנט של המפרסם.
  • גישה מהירה – דומיין בעברית (Full IDN) הוא הרבה יותר נגיש, נוח ומובן לגולשים ישראליים מאשר דומיינים מסורתיים (Co.il או Com). הרבה יותר קל ללקוח לגשת לאתר תחת הדומיין מסעדה.קום במקום restaurant.co.il (אשר יכול להוביל לטעויות הקלדה ואיות שונות.
  • סריקה בגוגל – בעבר, דומיינים בעברית (Full IDN) היו נגישים אך ורק לגולשים בישראל אשר השתמשו בשירותי ספקיות האינטרנט הגדולות בזק בינלאומי, נטוויז'ן-ברק וסמייל אינטרנט זהב, אך החל יולי 2018, הן נגישים לכל העולם. כתוצאה מתמיכת ארגון התקינה הבינלאומי ICANN, הדומיינים נסרקים ומדורגים בצורה מלאה בגוגל ונגישים ללקוחות מישראל ומחו"ל כאחד.
  • הזדמנות לתפוס שמות אטרקטיביים – אחת הסיבות לפתיחת הסיומות החדשות (new gTLDs) היתה חוסר היכולת למצוא שם דומיין באורך סביר בסיומות המסורתיות. בישראל רשומים כ- 600,000 שמות דומיין בסיומות אלו, לכן קשה למצוא שם שמייצג את העסק בצורה זכירה. כעת הסיכוי למצוא שם דומיין בסיומת .קום קצר, אטרקטיבי וזכיר גבוה משמעותית. בייחוד כעת קיימת הזדמנות לתפיסה של שמות גנריים העשויים להוות נכס דיגיטלי איכותי ומשמעותי לשיווק העסק.
  • יצירתיות בקמפיינים והפנייה לעמודי נחיתה – השימוש בשמות דומיין בעברית מאפשר להשתמש בסלוגנים ובמילות חיפוש רלוונטיות כחלק מקמפיין על מנת להפנות את קהל הלקוחות הפוטנציאליים לדף נחיתה ייעודי או אתר מכירות ממוקד. למשל עם סלוגן של קמפיין הוא משקיעים בך – יהיה הרבה יותר קל לנתב את המתעניינים ולהפנות אותם להכנס ל – משקיעיםבך.קום מאשר לעודד אותם לחפש את מילת המפתח הזו במנוע החיפוש, בו הם יתקלו במתחרים אחרות ולעיתים אף השמצות או בהסחות אחרות.

לסיכום, החל מנובמבר 2018, אין כל חשש לקנות ולהשתמש בדומיינים בעברית (Full IDN). סביר להניח שייקח עוד קצת זמן עד שנראה את הדומיינים מככבים בפרסומות ומחליפים את דומיין ה –Co.il או ה – Com המוכר, אך בהחלט ניתן לומר שמדובר במהפכה בשוק הדומיינים הישראלי אשר טומנת בחובה אינספור הזדמנויות חדשות לבעלי עסקים, סוחרי דומיינים ואנשים פרטיים.